درمان فشرده ی دارویی و شیوه‌ی زندگی می‌تواند طول عمر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد

2 سپتامبر 2016- یک مطالعه‌ی دانمارکی نشان داد درمان فشرده‌ی دارویی و شیوه‌ی زندگی می‌تواند میزان مرگ بیماران مبتلا به دیابت را 45 درصد کاهش داده و به طول عمر آنها 8 سال بیافزاید.

این یافته‌ها نشان می‌دهد درمان فشرده و چند جانبه‌ی دیابت نوع 2 می‌تواند مشکلات قلبی وعروقی را کاهش داده و از خطر عوارض بینایی و کلیوی در این بیماران به میزان 30 تا 50 درصد بکاهد.

در مطالعه‌ی" Stena-2" که از سال 1993 آغاز شده است، درمان فشرده و استاندارد تقریباً به مدت 8 سال با یکدیگر مقایسه گردید. این مقایسه با هدف یافتن راههایی برای افزایش طول عمر بیماران  دیابتی انجام شد. محققان دانشگاه جنوب دانمارک به بررسی تفاوت امید به زندگی در افراد تحت درمان به روشهای مختلف پرداختند.

محققان همچنین می‌خواستند بدانند چگونه میکروآلبومینوری (بیماری کلیوی که در آن آلبومین به میزان متوسطی از ادرار فرد دفع می‌شود) سبب کاهش طول عمر بیماران می‌گردد.

نویسنده‌ی اول این مقاله دکتر Gaedeمی‌گوید: نتایج مطالعه‌ی ما بسیار تشویق کننده بود و بر نیاز به درمان زود هنگام و فشرده‌ی عوامل خطر قابل اصلاح در بیمارانی با پیش آگهی ضعیف از میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تاکید دارد.

نویسنده‌ی مشترک این تحقیق دکتر Oellgaardمی گوید: در گزارش‌های قبلی از مطالعه‌ی Stena-2ما تأثیر بی سابقه‌ی این مداخله‌ی چند جانبه‌ی ساختارمند را در کاهش 50 درصدی عوارض چشمی کلیوی، پا، قلب و مغز در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را در مقایسه با درمانهای استاندارد به تصویر کشیدیم.

درمان فشرده شامل تبعیت از یک رژیم غذایی کم چرب با تمرکز بیشتر بر مصرف سبزیجات و ماهی‌ها، انجام ورزش روزانه و دستورالعمل هایی برای ترک سیگار است، شرکت کنندگان همچنین تحت درمان با چندین دارو برای کنترل قندخون، چربیهای خون، پلاکت خون، فشار خون و میکروآلبومینوری قرار داشتند.

گروه درمان استاندارد، تحت نظارت پزشکان خود بر اساس دستورالعمل‌های مراقبتی ملی فعلی درمان شدند. پس از هشت سال، از افراد گروه آزمایش خواسته شد به درمانهای چندعاملی و فشرده‌ای که در 8 سال گذشته داشتند، ادامه دهند. محققان اعلام کردند در بیماران تحت درمان شدید و چند جانبه، میزان مرگ 45 درصد کاهش یافته و خطر ابتلا به عوارض قلبی عروقی، چشم و کلیوی به میزان  قابل توجهی کم شده است.

دکتر هانس – هنریک پاروینگ نویسنده‌ی ارشد این مقاله از بیمارستان دانشگاه ملی کپنهاگ می‌گوید: پیگیری طولانی مدت مطالعه ‌ی Stena-2نشان داد بی شک درمان تشدید شده و چند جانبه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که به میکروآلبومینوری مبتلا بودند به مدت  بیش از 21 سال قابل اجرا  می‌باشد و بیماران در مورد افزایش امید به زندگی و کاهش 50 درصدی عوارض قلبی عروقی جدید در خود خشنود هستند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/intensive-medication-and-lifestyle-treatment-can-boost-type-2-diabetes-life-span,-study-reports-98279692.html